کد مطلب:119138 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:54

نهج البلاغه در رهنمودهای مقام معظم رهبری، حضرت آیت ا... خامن











درباره ی توجهی كه باید به نهج البلاغه پیدا كنیم، می خواهم هشدار بدهم: ما این

[صفحه 74]

توجه را امروزه كم داریم، مثل اینكه نمی دانیم چه گنجینه ی معرفت بی پایانی در این كتاب وجود دارد، یا هنوز برای مردم ما- حتی محققین- اهمیت دستیابی به منبع عظیم این كتاب بی نظیر به طور كامل كشف نشده است.[1].

نهج البلاغه یك اثر فوق العاده هنری است و از لحاظ زیبایی كلمات و شیوایی معتبر است و ما هیچ گوینده ی فارسی و هیچ نویسنده و هنرمند و شاعری را در زمان خود و در هیچ زمانی سراغ نداریم كه بتواند با زبان شیوای علی علیه السلام حرف بزند، اما در عین حال می شود جملاتی را انتخاب كرد كه اجمالا معانی را بفهماند. هر چه ما پیش رویم و هر چه با متن نهج البلاغه آشناتر شویم، ظرافت ها و زیبایی هایش را بیشتر حس می كنیم.[2].

امروز شرایطی مشابه شرایط حكومت دوران امیرالمومنین علیه السلام است. پس روزگار، روزگار نهج البلاغه است. امروز می شود از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمومنین علیه السلام به واقعیت های جهان و جامعه نگاه كرد و بسیاری از حقایق را دید و شناخت و علاج دردها را پیدا كرد. همین است كه به نظر ما امروز از همیشه به نهج البلاغه محتاج تریم.[3].

همه ی مسلمان ها به عنوان احیای یك میراث بی نظیر اسلامی باید نهج البلاغه را زنده كنند و این احیا نه فقط به معنای كثرت چاپ- كه زیاد هم چاپ شده- بلكه به معنای كار كردن و تحقیق كردن در زمینه ی آن است، همچنان كه در زمینه ی قرآن كریم كار شده، تفسیرهای زیادی نوشته شده است، درباره ی نهج البلاغه هم باید این كارها انجام گیرد.

[صفحه 75]

همان طور كه قرآن خوانده می شود، نهج البلاغه هم باید خوانده شود. چون تالی و دنباله ی قرآن است. همان طور كه مسلمان ها خودشان را موظف می دانند با قرآن انس پیدا كنند و ندانستن قرآن را برای خود نقص می شمارند، ندانستن نهج البلاغه هم باید نقص به حساب بیاید.[4].


صفحه 74، 75.








    1. سخنان مقام معظم رهبری در كنگره ی پنجم نهج البلاغه، 1364.
    2. سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانش آموزان شركت كننده در مسابقات نهج البلاغه، 1365.
    3. سخنان مقام معظم رهبری در كنگره ی چهارم نهج البلاغه، 1363.
    4. سخنان مقام معظم رهبری در كنگره ی پنجم نهج البلاغه، 1364.